Actua

donderdag 11 mei 2017

16.000 leegstaande huizen actief naar SVK toeleiden om huurmarkt uit te breiden

Het aantal kandidaat-huurders dat op de wachtlijst van een sociaal verhuurkantoor staat is het afgelopen jaar met bijna 50% gestegen, zo blijkt uit cijfers die Vlaams volksvertegenwoordiger Valerie Taeldeman opvroeg. Terwijl er in 2015 nog 32.813 mensen op de wachtlijst stonden, is dat in 2016 geëvolueerd naar 48.121. Terwijl zo veel mensen zoeken naar een woning, staan er meer dan 16.000 woningen op een leegstandsregister, en neemt ook die leegstand elk jaar toe. Vlaams volksvertegenwoordiger Valerie Taeldeman ziet een kans om zowel leegstand als wachtlijsten terug te dringen: “Waarom informeren we eigenaars van leegstaande panden niet automatisch over de voordelen van een sociaal verhuurkantoor? Dat zou een win-win betekenen voor eigenaars en kandidaat-huurders.

Vlaanderen telde op 1 januari 2017 48 erkende sociaal verhuurkantoren (SVK’s), die samen iets meer dan 9000 woningen in beheer hebben. Tegenover die 9000 woningen staan 48.121 mensen op een wachtlijst. Dat is een enorme stijging ten opzichte van 2015, toen er slechts 32.814 kandidaat-huurders waren. Deze trend zet zich door in elke provincie, waardeer we het volgende overzicht van kandidaat-huurders krijgen: 9.020 in Oost-Vlaanderen op 1.370 woningen, 12.348  in Antwerpen op 2.208 woningen, 5.666 in Limburg op 1.582, 7793 in Vlaams-Brabant op 1.103 woningen en 13.294 in West-Vlaanderen op 2.815 woningen.

De Vlaamse regering heeft al enkele maatregelen genomen om het SVK-model aantrekkelijker te maken. Zo werd succesvol aangedrongen op een BTW-verlaging voor de aankoop en bouw van woningen die verhuurd zullen worden via een sociaal verhuurkantoor, en wordt gewerkt aan een kader om de private sector nog meer te betrekken bij sociale verhuur.

Maar we kunnen ook nog enkele quick-wins realiseren. Zo staan er in Vlaanderen heel wat woningen leeg. Meer dan 16.000 woningen staan zelfs op een leegstandsregister, wat betekent dat ze meer dan een jaar niet bewoond worden. Taeldeman: “Terwijl tienduizenden mensen wachten op een sociale woning, staan er meer dan 16.000 woningen meer dan een jaar leeg. Daar moeten we absoluut iets aan doen.” Daarom lanceert Taeldeman het voorstel om eigenaars waarvan de woning op een leegstandsregister belanden automatisch te informeren over de mogelijkheid om te verhuren aan een SVK. Onbekend is immers onbemind, terwijl verhuren aan een SVK zo veel voordelen biedt.